Przez ubezpieczonego należy rozumieć osobę podlegającą ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, określonym w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych, a także osobę, która przed dniem wejścia w życie ustawy podlegała ubezpieczeniu społecznemu lub zaopatrzeniu emerytalnemu, z wyłączeniem ubezpieczenia społecznego rolników (art. 4 pkt 13 ustawy). Oznacza to, że pojęcie ubezpieczonego obejmuje w szczególności zleceniobiorcę (osobę będącą stroną umowy zlecenia). Taka osoba podlega bowiem obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, a nadto, na swój wniosek, dobrowolnemu ubezpieczeniu chorobowemu, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 4 i art. 11 ust. 2 ustawy systemowej.
Czy umowę zlecenia wlicza się do emerytury plus kalkulator wynagrodzenia z umowy zlecenia
Ubezpieczonym urodzonym po 31 grudnia 1948 r. przysługuje emerytura po osiągnięciu wieku emerytalnego wynoszącego co najmniej 60 lat dla kobiet i co najmniej 65 lat dla mężczyzn. Sprawdź, czy okresy ubezpieczenia z tytułu umowy zlecenia wlicza się do okresu składkowego.
Z komentarza eksperta Wynagrodzenia w Twojej firmie dowiesz się:
- Jak oblicza się podstawę wymiaru emerytury
- Czy okresy ubezpieczenia z tytułu umowy zlecenia są zaliczane do okresu składkowego
Pobierz praktyczne narzędzie:
Kalkulator wynagrodzenia z umowy zlecenia
Dowiedz się więcej o umowach zlecenia:
Umowy zlecenia ze studentami – jak je rozliczać z ZUS
Wypowiedzenie umowy zlecenia – procedura, przykłady z życia, praktyczne wskazówki
Jak długo może trwać umowa zlecenia ze studentem
Umowa zlecenia i wynagrodzenie zleceniobiorcy – sprawdź nowe przepisy w 2023 roku
Obowiązki płatnika z tytułu zawartych umów zlecenia a PIT – interpretacja podatkowa
Opodatkowanie umowy zlecenia z żołnierzem zawodowym
Jak dokonać korekty po zmianie umowy o dzieło w umowę zlecenia – instrukcja
Umowa zlecenia z osobą niepełnoletnią – co z czasem pracy i zgodą rodziców
Zmiana umowy zlecenia w umowę o pracę a korekta dokumentacji ZUS, składek ZUS i podatku – instrukcja
Prowadzi to do wniosku, że aby nabyć prawo do emerytury, poza legitymowaniem się wymaganym wiekiem, należy mieć opłacone składki z tytułu ubezpieczenia społecznego lub ubezpieczeń emerytalnego i rentowych przynajmniej za 1 dzień – np. z tytułu umowy zlecenia.
Jak oblicza się podstawę wymiaru emerytury
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podstawę wymiaru emerytury stanowi przeciętna podstawa wymiaru składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe lub na ubezpieczenie społeczne na podstawie przepisów prawa polskiego w okresie kolejnych 10 lat kalendarzowych, wybranych przez zainteresowanego z ostatnich 20 lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, w którym zgłoszono wniosek o emeryturę. Skoro zatem wynagrodzenie z umowy zlecenia stanowi podstawę wymiaru składek na wspomniane ubezpieczenia, okoliczność zatrudnienia w ramach takiej umowy (pobrane przez zleceniodawcę wynagrodzenie) wpływa na wysokość emerytury.
Z kolei długość okresu zatrudnienia w ramach umowy zlecenia ma znaczenie przy nabywaniu uprawnień emerytalnych przez ubezpieczonych urodzonych przed dniem 1 stycznia 1949 r. W myśl art. 27 ustawy, osobom tym przysługuje emerytura, jeżeli spełnili łącznie następujące warunki:
- osiągnęli wiek emerytalny wynoszący co najmniej 60 lat dla kobiet i co najmniej 65 lat dla mężczyzn;
- mają okres składkowy i nieskładkowy wynoszący co najmniej 20 lat dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn.
Czy okresy ubezpieczenia z tytułu umowy zlecenia są zaliczane do okresu składkowego
Jak stanowi art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy, okresami składkowymi są okresy ubezpieczenia, czyli – zgodnie z art. 4 pkt 5 ustawy – okresy opłacania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz okres nieopłacania składek z powodu przekroczenia w trakcie roku kalendarzowego kwoty rocznej podstawy wymiaru składek, o którym mowa w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych. Tak więc okresy ubezpieczenia z tytułu umowy zlecenia podlegają zaliczeniu do okresu składkowego, od którego zależy osiągnięcie wymaganego stażu ubezpieczeniowego (który należy odróżnić od stażu pracy, czyli od okresów zatrudnienia w ramach stosunku pracy).
Podsumowując, wpływ zatrudnienia w ramach umowy zlecenia na sferę uprawnień emerytalnych, można rozpatrywać w dwóch aspektach:
- nabycia prawa do emerytury i
- jej wysokości.
Jak wyżej wskazano, zleceniobiorca podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym. Opłacanie składek na te ubezpieczenia (choćby za 1 dzień) jest przesłanką nabycia przez niego, wraz z osiągnięciem wymaganego wieku, prawa do emerytury – jeśli urodził się po 31 grudnia 1948 r. W przypadku ubezpieczonego urodzonego przed 1 stycznia 1949 r., okres ubezpieczenia i opłacania składek z tytułu umowy zlecenia, uwzględnia się w stażu ubezpieczeniowym (okresie składkowym), wymaganym do uzyskania uprawnień emerytalnych. Wynagrodzenie z umowy zlecenia, stanowiąc podstawę wymiaru składek, wpływa na wysokość emerytury.
- Art. 24 ust. 1 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 1251 ze zm.).
- Art. 6 ust. 1 pkt 4 i art. 11 ust. 2 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1230 ze zm.).